mandag 26. januar 2009

Bunad

bunad

Jeg kommer fra ei skikkelig bunadsslekt. Hele familien har bunader fra Aust-Agder og Vest-telemark. Bestemora mi på den ene sida syr bunader, og bestefaren på andre siden har laget bunadssølv. Vi har altså hatt god tilgang på ressursene. I fjor begynte jeg å sy en liten dukkebunad sammen med bestemor for å lære litt. Veldig gøy. Jeg har ikke fått tatt noen gode bilder av den ennå, men det kommer! Det er i alle fall en liten Aust-Agder-bunad. Det er jo mye diskusjon om hva som er lov og ikke lov når det gjelder bunader. F.eks. det sjalet som er på bunaden over har jeg nesten aldri sett folk gå med. Det er noe de har funnet på i det siste (sikkert funnet et bilde med noe lignende fra gammelt av). Og i vår familie har alle vest av rød ull, og ikke brokade som på bunaden over. Jeg synes bunad er et flott plagg. Og Aust-Agderen er jo så formløs rundt magen at man kan spise så mye man vil. Fint det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar