mandag 15. februar 2010

Prosjekt tøybleier

Som tidligere nevnt bruker den lille kaninen tøybleier. Når nettene blir lange og kulda ikke akkurat setter inn, men det blir i alle fall godt og vått i bleia, da er det ikke alltid brettebleiene vi bruker nå gjør jobben. Har prøvd med litt ekstra innlegg og sånt, og det hjelper veldig, men dog synes jeg rompa blir litt vel polstra. Nå holder jeg på å tenke ut en plan B. Et alternativ kunne jo være å gå over til papirbleier, men det tror jeg heller er plan C eller D. Jeg har kjøpt bleia over for å teste ut den (Bum Genius). Bleia på bildet er ei formsydd tøybleie som må ha et sperrelag (f.eks ullbukse) utenpå. Tøybleier er nemlig en hel vitenskap (se tøybleier.no for mer info). Planen min er å prøve å sy tøybleier selv!

For de som synes tøybleier er litt ekkelt i utgangspunktet, høres det nok ganske merkelig ut å sy bleier selv. Men har jo skjønt at det finnes mange tøybleiefan der ute som syr bleier som en like stor selvfølgelighet som fredagsvasken (i den grad den er selvfølgelig). Jeg befinner meg vel i aristotelisk ånd på den gylne middelvei. Jeg har bestilt stoff fra Lykkedragen og er veldig spent på å få pakka og teste ut. Bildet over er hentet fra ei nettside med tips til hvordan man kan sy bleier: http://diaperfabric.com/very-baby-diaper-tutorials/. Tøybleieråd mottas med takk! Skal vise bilder av resultatet etter hvert, men først skal vi ha en liten vinterferie!

2 kommentarer:

  1. Eg er interessert i resultatet!! (sjølv om eg her i gården har gått til innkjøp av ein del bumgenius-bleier som vi er kjempefornøgde med - også til dei lange nettene:)

    SvarSlett
  2. Jeg også er kjempeinteressert i resultatet. Jeg driver og lurer selv nemlig, om jeg kanskje skulle sydd noen selv. Lykke til :)

    SvarSlett