onsdag 24. februar 2010

Tøybleieproduksjon

I dag har jeg sydd tøybleie for første gang! Giraffstoffet fra Lykkedragen var enda finere enn jeg hadde forestilt meg! Innerstoffet er microchamois som er et tynt fleecestoff. Dette er altså en formsydd bleie, men den har også lomme for innlegg. I en åpning i toppen bak stikker jeg inn disse:

Her er to innlegg av bambus og et av hamp. De ser helt like ut, men kjennes ganske forskjellige etter en vask. Hamp blir hardere etter vask. Jeg kunne sydd disse innleggene fast, men siden vi ikke har tørketrommel ville jeg ha det slik at det var lett å tørke. Og med mulighet til å ta inn og ut innlegg ved behov er det rom for prøving og feiling!

Rundt lårene og i ryggen har jeg satt i strikk. Jeg tegnet mønster etter BumGenius formsydde bleie, så denne er ganske lik på form. Bleia trenger et sperrelag for at det skal holde tett. Jeg bruker ullbuksene jeg har strikka. Nå skal den egenproduserte bleia testes ut i praksis og evalueres før jeg lager flere :). Jeg lurer på hvordan bleia holder tett, hvordan den holder seg i vask, om den blir flekkete fort osv. Tiden vil vise.

5 kommentarer:

  1. Så spennende!! :o)
    Får håpe den ikke lekker da..*smiler*...
    Veldig fint stoff du har brukt :o)

    SvarSlett
  2. Nydelig! Lite er så koselig som fine bleier :)

    Og det giraffstoffet falt jeg helt for...

    SvarSlett
  3. Den var kul!

    Jeg håper den fungerer som du ønsker slik at du kan lage flere. Lykke til ;-)

    SvarSlett
  4. Stilig! Eg følger med vidare:)

    SvarSlett
  5. Så søt den va! nesten så eg får lyst på ein baby til :D Håper den virkar som den skal då ;) Synd at det fine giraffstoffet må ha ei bukse til utenpå.Men kler må dei ha på uansett. Hadde det gått an å lage små bokserar/truser av det stoffet du har brukt? Ville det blitt eit sperrelag? berre undrar. Dei små ullbuksene er jo kanon søte dei og:D

    SvarSlett